Het concept mentale weerbaarheid & stevig leren staan is ontstaan door de eigenaar van Smash gym en een Middelbare school in Berkel en Rodenrijs.
De samenwerking kwam tot stand door een kickboks les als gymles te verzorgen, Hieruit kwam de behoefte van Mentale weerbaarheid en stevig leren staan naar voren.
Doelstelling:
Het progamma heeft als centrale doel om leerlingen bewust te maken van hun eigen mentale weerbaarheid en hun te begeleiden. Door de focus te leggen op deze twee aspecten draagt het bij aan een duurzame leerprestaties een een sterkere persoonlijke basis.
Trainingsaanpak:
De training is gebaseerd op een unieke en doelgerichte methode die mentale weerbaarheid systematische opbouwt. Deze methode combineert inzichten uit mentale trainingen, fysieke houding, en praktische toepassingen, en is toegespitst op de leefwereld van de jongeren.
Trainingsopbouw:
De training is modulair opgebouwd en bestaat uit 4 fase.
Fase 1: Bewustwording
introductie in de mentale weerbaarheid.
Reflectie op de persoonlijke denk en gedragspatronen.
inzicht in stress, prestatiedruk en externe prikkels binnen de schoolcontext.
Fase 2: Versterken van de basis.
Oefeningen gericht op de houding, ademhaling en concentratie.
Versterken van zelfvertrouwen en zelfbeeld.
Aanleren van technieken voor emotionele zelfcontrole.
Fase 3:
Stevig leren staan.
Intergratie van mentale en fysieke technieken in leermomenten.
versterken van groepsdynamiek samenwerking en sociale weerbaarheid.
praktische toepassingen.
Fase 4: Verankering.
Evaluatie van persoonlijke ontwikkeling.
Aanreiken van handvatten voor blijvende mentale kracht.
Resultaat.
Deelnemers aan het progamma en de leraren zien meer innerlijke rust, verhoogde concentratie, en een sterkere zelfvertrouwen en zelfbeeld. Ze ontwikkelen een proactieve leerhouding en zijn beter toegerust om met uitdagingen om te gaan. Bovendien draagt de training bij aan een veiligere, empathische en veerkrachtige schoolcultuur waarin zowel individueel als collectief welzijn centraal staat.